9 Redenen waarom je moet adverteren in huis-aan-huisbladen

Wie een grote dekking wil hebben in een lokaal afzetgebied met een groot bereik, moet adverteren in regionale huis-aan-huisbladen. Zowel informatieve als actiematige als imago-advertenties doen het goed in huis-aan-huisbladen. Bovendien is deze vorm van massareclame heel goed te betalen. Hieronder volgen de 9 redenen waarom je als ondernemer niet buiten het lokale krantje kunt.

1. Groot bereik in huis-aan-huisbladen
Huis-aan-huisbladen zijn nog steeds ongekend populair. Dat blijkt uit een groot nationaal media-onderzoek.

Enkele feiten ;

– Ruim 90% van de Nederlanders leest een gratis huis-aan-huisblad, en 62% zelfs elke week.
– Per huishouden worden in Nederland gemiddeld 3,3 gratis huis-aan-huisbladen verspreid.
– Alle welstandsklassen lezen huis-aan-huisbladen.
– 50-plussers lezen ieder nummer van het huis-aan-huisblad, 25% van de jongeren leest ze ook allemaal
– In stedelijke gebieden is het bereik lager (57%) dan in landelijke gebieden (68%).

2. Goede bron van nieuws
Huis-aan-huisbladen zijn een belangrijke bron voor lokaal en regionaal nieuws. Twee derde van de ondervraagden (64%) gebruikt huis-aan-huisbladen voor lokaal nieuws, 56% gebruikt voor regionaal nieuws. Vaak halen mensen ook hun nieuws uit een regionaal dagblad. Ruim 80% van de lezers van huis-aan-huisbladen leest ook een regionale en/of een landelijke krant.  Zeker bladen waarin gemeenten hun gemeentelijke informatiepagina plaatsen hebben een streepje voor, en worden nog beter gelezen.

3. Een bron van lifestyle- en gezondheidsinformatie en advertenties
Het huis-aan-huisblad is bij uitstek geschikt om de consument zeer gericht en in het afzetgebied van de adverterende winkelier of ondernemer op de hoogte te houden. Uit een onderzoek van NFO Trendbox blijkt dat 4 op de 10 Nederlanders regelmatig eerst in de huis-aan-huiskrant kijkt naar aanbiedingen voor zij/hij gaat winkelen. Veel lezers spellen de krant op aanbiedingen en koopjes en, essentieel, zoeken naar lokaal gevestigde leveranciers en/of winkels voor bepaalde producten.

4. Papier heerst, nog altijd
Bijna alle ondervraagden (99%) lezen een huis-aan-huisblad op papier. Daarnaast leest 10% het blad ook digitaal.

5. Zorg voor herkenning in huis-aan-huisbladen
Zorg voor een vaste plaats als je wekelijks adverteert. Frequente lezers gaan dan actief op zoek naar uw aanbieding of adres of telefoonnummer en weten je snel te vinden als ze je nodig hebben. Met een contract voor langere duur betaal je minder per plaatsing.

6. Laat leveranciers meebetalen
Als je voor een bepaald merk of product (bedden, dakkapellen, tuinartikelen, auto’s, dierenbenodigdheden, noem maar op) de exclusieve of aangewezen dealer bent in de regio, vraag je leverancier om ook advertenties te zetten in de huis-aan-huisbladen in jouw regio. En anders wil hij/zij misschien wel meebetalen aan jouw advertenties, waarin je zijn/haar merknaam duidelijk opneemt.

7. Lever zelf ook nieuws en/of informatie aan
Huis-aan-huisbladen beschikken over krappe redactionele budgetten. Redactionele inhoud is welkom. Of het nu over lokaal bedrijfsnieuws gaat, om nieuwe lifestyleproducten, om voorlichting op het gebied van gezondheid, sparen en beleggen, vakanties, vrije tijd, activiteiten voor kinderen of om scholen. Noem maar op. Als jij zelf goede inhoud aanlevert (liefst met bruikbare foto’s of illustraties) en je adverteert ook nog, dan is de kans zeker dat je op meerdere manieren de lezer bereikt. Zowel betaald als onbetaald bereik heeft op die manier een turbo-effect.

Daarnaast is er vaak de mogelijkheid om een advertorial te plaatsen, een advertentie in de vorm van een redactioneel artikel.

8. Je kunt actueel zijn en/of inhaken
De productietijd van een huis-aan-huisblad is relatief kort en daarmee ook de reserveringstijd. Je kunt dus makkelijk snel inhaken op actualiteiten, bijvoorbeeld bij sportevenementen – zowel internationaal (EK’s en WK’s), landelijk als regionaal en lokaal.

9. Breng variatie aan
Adverteer ook eens tussen de particuliere advertenties, of doe het in de vorm van zo’n advertentie zelf. Stel je verkoopt auto’s of hoekbanken, dan schrijf je een tekst als ‘Op zoek naar een betrouwbare gebruikte auto? Jansen Auto biedt een half jaar garantie op een onbeperkt aantal kilometers’ of ‘Een goede hoekbank die lekker zit, tegen vuil kan en ook nog betaalbaar is? Bij Pietersen Meubels hebt u de ruimste keuze in alle kleuren. Nu veel showroommodellen met korting.’

Wat kan printwerck voor u betekenen ?

We bedenken graag een opvallende, pakkende, advertentie voor u.

Uiteraard maken we deze advertentie grafisch exact helemaal op conform de richtlijnen van de betreffende uitgeverij.

Hmm. Lijkt me interessant om te doen !