Kerst-editie Allerhande ‘bepalend voor wat Nederland eet met kerst’

Bij de supermarkten van Albert Heijn liggen sinds begin deze maand 2,3 miljoen exemplaren van de Kerst-editie van Allerhande, met ruim tweehonderd bladzijdes, vol recepten, verhalen, foto’s en reclame. RTL Z maakte een reportage over de totstandkoming.

“Een jaar werk, 50 medewerkers waaronder koks, een testpanel, heel veel eten en voilà: daar is de Kerst Allerhande”, vat RTL Z de operatie kort samen:
“Niet zomaar een verzameling recepten, maar bepalend voor wat Nederland eet met kerst.”

“1 op de 3 kookt iets wat in de Allerhande stond”

Een gratis magazine meenemen uit de supermarkt wil natuurlijk niet zeggen dat al die mensen de gerechten ook maken. Een beeld heeft Albert Heijn hier wel van.
“We doen elk jaar na kerst onderzoek en daaruit blijkt dat 33 procent van de mensen wel iets gekookt heeft wat in de Allerhande stond.”

De eerste Allerhande verscheen in 1954 – toen nog op krantenformaat. De kersteditie blijft de belangrijkste voor het concern, schrijft RTL Z: “Wat er aan recepten in komt te staan, wordt niet zomaar even bepaald tijdens een brainstormsessie. Er wordt gekeken naar internationale trends en wat mensen het jaar daarvoor kochten. In februari wordt het thema voor de volgende kerst al vastgesteld.” Al jaren staat er een dessert op de cover, ‘want veel Nederlanders eten dit met kerst’: “Dessert is slotspektakel.”

Bron: RLT Z / printpakt.nl